کد مطلب:259219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

بیان اوصاف رفتاری شیعیان
در این بخش امام حسن عسكری علیه السلام بر اوصاف عملی و رفتاری كه در مورد رابطه انسان با خالقش، جامعه اش، خانواده اش و با خودش مطرح است، انگشت نهاده است كه این مسئله به خوبی اهمیت «عمل گرایی » را در كنار «اندیشه گرایی » نشان می دهد . از جمله به شیعیانش فرمود:

«اوصیكم بتقوی الله والورع فی دینكم، والاجتهاد لله وصدق الحدیث واداء الامانة الی من ائتمنكم من بر او فاجر، وطول السجود وحسن الجوار فبهذا جاء محمد صلی الله علیه و آله صلوا فی عشایرهم واشهدوا جنائزهم وعودوا مرضاهم، وادوا حقوقهم، فان الرجل منكم اذا ورع فی دینه وصدق فی حدیثه وادی الامانة وحسن خلقه مع الناس؛ قیل: هذا شیعی فیسرنی ذلك؛ [1] .

شما را سفارش می كنم به تقوای الهی و ورع در دین خود و كوشش در راه خدا، راستگویی و رد امانت به هر كه به شما امانت سپرده - خوب یا بد - طولانی بودن سجده و خوب همسایه داری؛ چرا كه محمد صلی الله علیه و آله برای اینها آمده است . در گروههای آنها (مخالفان) نماز بخوانید (یعنی در نماز جماعت آنها شركت كنید)، در تشییع جنازه آنها شركت كنید و بیمارانشان را عیادت، و حقوق آنان را ادا نمایید؛ زیرا اگر مردی از شما در دین خود ورع داشت و در سخنش راست گفت و امانت را رد كرد و اخلاقش با مردم خوب بود گفته شد: این شیعه است . پس من از این شادمان می شوم .»

همچنین آن حضرت فرمود: «المؤمن بركة علی المؤمن وحجة علی الكافر؛ [2] مؤمن بركتی برای مؤمن، و [اتمام] حجتی بر كافر است .»


[1] همان، 518، ح 12؛ وسائل الشيعة، ج 8، ص 389، ح 2 .

[2] همان، ص 519، ح 20 .